"Főhősnek némi gondja van Évi orgazmusával. Itt ezt úgy adja elő, mintha ő lenne a lány frigiditását kezelő analitikus. " Dés Mihály Pesti barokk című regénye egy újraírt emlékfutam a múlt kalandjain megpihenve. Budapesti házibulik a nyolcvanas évek derekán. Szerelmi bonyodalmak, hódítások, megcsalások, barátságmítoszok, világjobbító dumák, politikai viccek, szamizdatok. A Pesti barokk főszereplője Koszta János is ebben a világban van otthon; pontosabban ebben a világban otthontalan. Dés Mihály: Pesti barokk | Magyar Narancs. Dés Mihály nagyszerű első regényében ennek a korszaknak és környezetnek nem is annyira emléket állít, semmint inkább a mítoszoknak, emlékfutamoknak a nyomába ered. Újraírja, átgondolja őket. Az ájtatos legendaképzésnek ugyanannyira híján van ez a kalandokban bővelkedő szellemes regény, mint a retrocsalamádénak. A könyvben több műfaj is – mintha irodalmi farsangbál lenne – izgalmasan találkozik egymással. Családregény-betétek, levelezések, naplók, önéletrajzok, anekdoták, viccek, ügynökjelentések váltakoznak a mű lapjain.
Mindemellett ismerős hangok egybemázolt kavalkádja Dés regénye, a hagyomány ilyenfajta keveredése adja a regény különlegességét, s talán, ami a legfontosabb, az időszerűségét. A már említett Salingeren kívül Molnár Ferenc, Hamvas Béla sorai törnek elő újra, nem is beszélve a többször megemlített Krúdyról. Jól ismert hasonlatok és képek illeszkednek bele a majd száz évvel későbbi Budapest időben megfagyott utcáinak ábrázolásába. Látszik, Dés Mihály nagy és meghatározó regényt akart írni. Dés pesti barokk korszak. De kérdéses, hogy a végeredmény mennyire felel meg ennek. A könyvben majdnem minden megvan, ami "kultregénnyé" tehetné nem csupán az értelmiség, hanem a "laikusok" számára is. Majdnem minden. Egyvalami azonban hiányzik: az önuralom és a magabiztos vágás, ami megszabadíthatta volna a regényt az eltúlzott elemektől. Másrészt azonban épp ez a csapongás ad egy saját stílust és eredetiséget a regénynek, amelyben egyáltalán nem érződik a posztmodern erőlködés szúrós izzadságszaga. Sokkal inkább az őszinteség.
Koszta én-narrációjában Budapest csak díszletként van jelen: nem válik organikus szereplővé, alakító erővé, bár Dés megpróbálja teletűzdelni az elbeszélést utca- és helyiségnevekkel, közéleti és politikai személyiségekkel, de egy idő után az az érzésünk támad, hogy a történet végül is bárhol játszódhatna. Nem pesti, inkább csak testi barokk ez, amelyben Koszta szinte minden fejezetben, akár többször is, szexuális élményeit ecseteli: az olvasó rendszeresen ütközik egy éppen merevedő vagy már felrobbanó farokba. Nem prűdség miatt zavaró ez, hanem azért, mert a harmadik-negyedik, roppant részletes és hosszadalmas leírás után unalmassá válik mindez, és nem egyértelmű, hogy milyen tétje van mindennek. Már ha van. Dés Mihály: Pesti barokk. Évi és Jani love storyját beárnyékolja egy abortusz, megannyi veszekedés, a szakítás pedig elkerülhetetlen. Jani számos futó kapcsolata és szeretője mellett idős nagymamáját is megismerhetjük: ő talán a regény egyik legkedvesebb szereplője. De lesz itt még öngyilkosság és disszidálás is, végül pedig hősünk haláláról (1989, nyárvég) is értesülünk.
- In, HVG "A lebilincselően gazdag, nyelvi leleményekkel, humorral teli, olykor keserű könyv magába szippantja az olvasót. " - Kulcsár Ágnes, Színes RTV "Már száz oldal óta Évi babydolljáról van szó, és még mindig érdekes. Dés pesti barokk magyar. " - Czinki Ferenc, Magyar Narancs Szállítási és átvételi lehetőségek: Házhozszállítás A szállítási díj 999 Ft, 10000 Ft felett pedig ingyenes Magyarország területén. Köszönjük, hogy bennünket választott, reméljük, hogy a jövőben is megelégedésére szolgálunk. Üdvözlettel: A csapata
Sajnos a minőségibb részek is elkallódnak a szövegrengetegben: érdemes lett volna egy feszes, ütős, erős kézzel megszerkesztett formában újragondolni mindezt. Talán a majd következő regényben. Dés Mihály: Pesti barokk, Magvető, Budapest, 2013. Pontszám: 6/10
- Mihalicz Csilla, Nők Lapja.,, A Pesti barokk hatalmas ambíciójú, mindent átfogni akaró számvetés [... ] az egész Kádár-korszakkal, és nem pusztán politikai, eszmetörténeti vagy esztétikai jelentőségével, hanem hétköznapjainak mentálhigiénéjével. " - Csuhai István, Élet és Irodalom.,, Még az is átéli, aki át sem élte. " - Péntek Orsolya, Magyar Hírlap.,, A dél-amerikai mágikus realizmus és a pornográf irodalom legjobb darabjainak mély ismeretéről tanúskodik. A szerzőt ide is elkíséri az önirónia és öngúny [... ]. Ez az ő igazi újítása, világirodalmi nóvuma. " - Török András, Vademecum.,, Lenyűgöző stílusparódiák, ironikus idézetek, pamfletbe illő megállapítások... " - Erdélyi S. Gábor, 168 Óra.,, A Pesti barokkot nemcsak filozófiai, művészettörténeti leírások, a szövegtestbe simuló, önállóan is értelmezhető okos esszék, hanem a hűvös cinizmus és a pesti viccek éltetik; mindegyik segített túlélni az egybefolyó éjszakákat és nappalokat. Dés pesti barokk zene. " - In, HVG.,, A lebilincselően gazdag, nyelvi leleményekkel, humorral teli, olykor keserű könyv magába szippantja az olvasót. "